Partner serwisu
Drogi i autostrady

Jak działa koncesja SAM na A4?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
12-08-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Monitor

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Jak działa koncesja SAM na A4?
fot. SAM SA
Grupa Stalexport Autostrady pierwsze półrocze tego roku podsumowała wyższym zyskiem netto w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Znaczący udział w przychodach grupy ma należąca do niej spółka Stalexport Autostrada Małopolska, zarządzająca autostradą A4 Katowice – Kraków.

Kluczowa A4 Katowice – Kraków

Zarządzanie odcinkiem autostrady A4 Katowice – Kraków jest kluczowym projektem Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady, wymagającym od Stalexport Autostrada Małopolska ponoszenia stałych nakładów inwestycyjnych. – To należy brać pod uwagę interpretując roczne wyniki prowadzonej działalności – zastrzega Emil Wąsacz, prezes zarządu, Dyrektor Generalny Stalexport Autostrady oraz Stalexport Autostrada Małopolska.

Stalexport Autostrada Małopolska jest spółką zarządzającą autostradą płatną w ramach pierwszej w polskim drogownictwie koncesji na ten rodzaj zadania. Umowa koncesyjna podpisana w 1997 roku, obejmująca odcinek A4 Katowice (węzeł Murckowska) – Kraków (węzeł Balice), dotyczy trzydziestoletniego okresu (do 2027 roku).

Czas przyznania koncesji i ówczesne uwarunkowania ustrojowo-gospodarcze sprawiają, że jest ona odmienna w stosunku do późniejszych koncesji, przyznanych na inne odcinki autostradowe w kraju. – Państwo w żaden sposób nie subsydiuje tego zadania, ani też nie udziela żadnych gwarancji – zastrzega Rafał Czechowski, rzecznik SAM. Zatem wszelkie inwestycje na autostradzie realizowane są ze środków własnych koncesjonariusza, pochodzących z kredytu i uzyskiwanych dochodów. – Jest to wyjątkowa w naszych warunkach konstrukcja umowy, w której koncesjonariusz przyjął na siebie wszystkie ryzyka – podsumowuje Rafał Czechowski.

Polityka inwestycyjna

Koncesja na odcinek A4 Katowice – Kraków polegała na dostosowaniu istniejącej już drogi do parametrów autostrady płatnej. Zasadnicze roboty z tym związane trwały do 2009 roku. Każde inwestycje podnoszące jakość trasy i jej infrastruktury oraz ich czas wykonania i zakresy, zostały rozpisane na lata trwania koncesji. – Co do zakresu prac polityka inwestycyjna koncesjonariusza jest więc stosunkowo ograniczona. Już na etapie umowy koncesyjnej zostały zdefiniowane zadania inwestycyjne – mówi Rafał Czechowski.

Odstępstwem od tej zasady mogą być inwestycje spoza katalogu koncesyjnego, dokonywane z inicjatywy koncesjonariusza i na jego koszt za zgodą państwa. Takim projektem było zwiększenie przepustowości placów poboru opłat przeprowadzone przez SAM SA w latach 2012-2014.

Czechowski zaznacza jednocześnie, że także w decyzjach dotyczących inwestycji koncesyjnych dopuszcza się pewną elastyczność. Przykładem może być właśnie mająca się wkrótce rozpocząć rozbudowa węzła Rudno. To zdanie zostało przyspieszone o kilka lat w stosunku do pierwotnie planowanego terminu. W ten sposób zostały spełnione postulaty małopolskich gmin, które są skomunikowane przez ten węzeł z autostradą.

W tej chwili na autostradzie nie będą wykonywane roboty mogące utrudniać ruch. Niewielkie prace interwencyjne wykonano w czerwcu 2015 roku na odcinku pomiędzy węzłem Murckowska w Katowicach a węzłem Brzęczkowice w Mysłowicach (bezpłatny odcinek autostrady stanowiący fragment obwodnicy aglomeracji śląskiej). Natomiast z planowanych zadań inwestycyjnych wkrótce ruszy rozbudowa dwóch węzłów – wspomnianego węzła Rudno oraz węzła Mysłowice. Niebawem wykonawca rozpocznie prace budowlane. Jednak nie zakłócą one ruchu, ponieważ roboty będą prowadzone po obu stronach autostrady, a nie bezpośrednio w ciągach jezdni.

Więcej informacji znajdziesz w Monitorze, a w nim:
  • czy koncesja jest rentowna?
  • jaka jest polityka ustalania stawek za przejazd?
  • dlaczego nie wypłacono dywidendy mimo zysku?


Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.

   
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5